onsdag 20 maj 2009

Att ringa till Google - resumé av en skolbyråkrats vedermödor

En mycket vänlig person på Skolverket skulle hjälpa mig att ta reda på om det är tillåtet att installera Google Earth, gratis versionen, på datorerna i alla skolor i min kommun.
Här är en resumé på det både komiska och sanna telefonsamtalet som hon mailade till mig.

"Igår skulle jag ringa till Google, men råkade slå fel på två siffror och hamnade istället hos en man som kallas Google av sina arbetskamrater, därför att han älskar att ta reda på saker och informera andra. Därför när jag sade att jag hade en fråga kring Google Earth så fattade ingen av oss att jag hade jag ringt fel, utan han försökte besvara mina frågor. Så här löd dialogen i förkortat drag, mannens repliker ser du i fetstil."

- Jag har fått en fråga från en svensk kommun, som undrar om man får installera gratisversionen av Google Earth på flera av/samtliga skolans dator.

- Det borde man rimligtvis kunna, eftersom det finns så mycket material som uppmanar lärare att använda Google Earth. Men du kan inte ta mitt svar på fullt allvar, för jag bara antar eller gissar.

- Nehej, men du har kanske kontaktuppgifter till någon annan på Google som kan svara på min fråga. Det är så svårt att hitta kontaktuppgifter på hemsidan. Vill inte Google att man ringer?

- Är det ett påstående eller en fråga?

- Det är en fråga.

- Ja, du kan väl alltid prova att maila till postmaster@google.com. Men jag tycker att det här samtalet börjar bli lite absurt. Är jag med i dolda kameran?

- Nej, men vänta nu. Har jag inte kommit till Google? Arbetar du inte där?

- Nej, men jag är en mycket informerande person och därför kalllas jag Google här på jobbet...

- Men, förlåt, förlåt... etc Lade på luren, kollade telefonnumret, såg att det var fel, roade kamraterna i kontorslandskapet med att berätta historien och då ringde telefonen.

- Ja, hej, det är mig du precis ringde till. Jag har kollat upp lite om kontaktuppgifter och hittat lite länkar. Vad har du för e-postadress?
"Efter någon minut kom ett mail med några olika tips. Jag kollade avsändarens e-postadress, det visade sig att mannen arbetade på ett internationellt IT-företag med kontor i 14 länder! Jag hade viss användning av informationen bland annat fick jag den e-postadress som svarade oss om Google Earth. Ringde det korrekta telefonsamtalet till Googles PR-kvinna och fick sedan via mail besked från att det är fullt fritt för skolor att installera gratisversionen av Google Earth om man gör det i undervisningssyfte och inte i kommersiellt syfte."



Tack gode gud för Kristi flygare
Kristi himmelsfärds dag som alltid infaller på en torsdag, gör den följande fredagen till en klämdag som möjliggör för många att få en långhelg med ledighet.
Ja, tack gode gud för klämdagar!
Den mest kända klämdagen är dagen efter Kristi himmelsfärds dag, som alltid är en fredag.
Inte blev jag förvånad att den är populärast. Blev du?

Over and out flyg och fläng-Lotta

3 kommentarer:

  1. *asgarv" Jag hade velat vara en fluga på väggen hos dem båda när samtalet utspelade sig...;)

    SvaraRadera
  2. Ja, och tänk att hon hamnade hos en person som kallade sig Google!!

    SvaraRadera
  3. Men slutet gott.. om du lyckas med detta har du tjänat in din lön två gånger, först med Flod och sen med Google earth, två jättesprång mot en digital skola!
    Götilda

    SvaraRadera