måndag 25 maj 2009

Tankeverkstad i min kära hängmatta

När jag ligger i hängmattan och slappar blir dofterna och ljuden runt omkring starkare.
Jag drar in dofter av försommar och hör hur grannarna i området fixar i sina trädgårdar.
Jag tittar runt lite på våra ”ägor” och tänker kan jag bara ligga här och slappa?
Min blick stannar upp på skottkärran…skottkärran är det en kärra som man kör skott i, näe.
Varför heter den så?!
Typiskt, här ligger jag och brottas med tanken varför skottkärra heter skottkärra.
Grannarna skulle bara veta vad jag jobbar i min hängmatta, tankeverkstad.

Men hur kommer det sig nu att kärran heter skottkärran?
Om jag nu ska försöka att få ihop det…skottår är ett år där det tillkommer ytterligare en dag. Man ”skjuter” in en dag som kallas skottdagen, 29 februari.
Hur är det då med skottkärran…är det så enkelt att man ”skjuter” en kärra framför sig, näe så kan det väl inte vara?! Jag nöjer mig min förklaring om det skulle vara förklaringen. Men varför heter det inte skjutkärra då?
Himla hängmatta som får mina tankar att sväva iväg. Det är jobbigt att ligga i hängmattan när man får jobba så fast att det inte syns.

Over and out Skott-Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar