söndag 7 juni 2009

Fingersättning - Hur svårt kan det vara?

När jag gick i gymnasiet, 1980 -1982, så ha jag maskinskrivning på schemat. Jag tyckte att det var rätt kul och jag fick 4 i betyg. Jag kunde till och med skriva av texter utan att titta på "tangenterna" man fick ha en slags skärm för händerna. Vad tog den färdigheten vägen?! Tydligen måste man även underhålla den kunskapen och sedan var det ju förstås några år sedan jag gick ut gymnasiet ; )

Men nu sitter jag här med en variant av fingersättningen och pekfinervalsen och det går sååå långsamt. Men det är väl bara att träna upp sin färdighet som ligger och gömmer sig i ryggmärgen eller var den nu gömmer sig.
Om man vill snabba upp fingersättningen, eller se hur fort man skriver på ett tangentbord finns det en del olika webbsidor som man kan ta hjälp av. Här är tips på två sidor:



Ett annat sätt att lära sig skriva snabbt på är Typer Shark, ett stressigt spel som du kan spela. I spelet simmar fiskar mot dig med olika ord och bokstäver, det gäller att skriva dessa ord och bokstäver snabbt innan fiskarna äter upp dig!

Jag har provat swedish-speedtest och mitt resultat kan du se här nedan. Är det någon som vill utmana mig? Ha, ha det blir inte svårt att slå med min usla teknik, men jag återkommer när jag har tränat upp mina färdigheter.

Mitt resultat
24 wordsOver and out L8

1 kommentar: