fredag 10 juli 2009

80-tal du kära 80-tal

Jag var ute och joggade här om dagen. När jag joggade eller rättare sagt lunkade fram kom en låt upp i mitt huvud från det härliga 80-talet.
"Jogging, jogging, jogging, keep on jogging…"



Mer om 80-talet
Under 80-talet så dök Susanne Landfeldt upp och lärde oss kniiipa.
Nästan alla gick omkring i träningsoveraller i färger som mintgrönt, gult eller rosa. Märket på overallen skulle helst vara Adidas men även märket Baghera gick bra.


Klädmodet var en hysterisk blandning av material och färger. Här är några exempel:
- Jeansjackan var populär, men den skulle gärna vara lite för stor och bäras med uppkavlade ärmar.
- Ytterplagg kunde ibland ha rejäla axelvaddar som markerade axlarna.
- Stora axelvaddar hade man fastsatta i bh:n under en stickad stortröja. Till det kunde man ha till exempel skipants och Peter Panstövlar.
- Lager på lager, flera linnen över varandra.
- Vit t-shirt under kavaj
- Tubsockor i pumps, byxben instoppade i tubsockor

Ja, det var tider det!


Men ungdomen av idag fattar visst inte det stora med 80-talet.

Grannflicka skulle för ett par år sedan iväg på en temafest med 80-talsklädsel.
Hon frågade om jag hade några sparade kläder uppe på vinden från 80-talet.
Ungefär så här löd vår konversation:
- Jaha, du ska på 80-talsfest, vad kul, sa jag glatt till grannflickan.

- Ja, fast temat heter Badtaste-party, svara grannflickan helt skoningslöst.

- Badtaste-party?! Va? svarade jag tafatt. Har hon ingen skam i kroppen, tänkte jag.

- Ja, ni hade ju sjukt muppiga kläder då, fortsätter grannflickan lika skoningslöst.

- Muppiga…äähh är det så ni kallar modet på 80-talet, svarade jag lite sårat.

- Ja! Vaddå, tycker du att det var snyggt?! frågar den hjärtlösa grannflickan.

- ”Harkling”… snyggt och snyggt …det var roligt och galet…och du var ju inte född då så du förstår nog inte, svarar jag lite besvärat.

- Nähä, men muppiga var kläderna tycker jag, svarar grannflickan med en nådastöt.

- Ja, ja, ha så trevligt på 80- ta…Badtaste-partyt och var rädd om MINA 80-talskläder, svarar jag.

Och apropå muppig, så var det ju under 80-talet som Mupparna visades på TV i Sverige.

Här är en sekvens från Mupparna där killen i filmen försöker improvisera och sticka ut, men inte får något medhåll. Ungefär så kände jag mig när grannflickan sågade MINA 80-talskläder.



Vad var det jag sa
När grannflickan senare lämnade tillbaka kläderna berättade hon att partyt hade varit det galnaste och roligaste hon varit på och tackade sååå för lånet av kläderna.
Jaha, så nu passar mina muppiga 8o-talskläder.
Ja, vad kan man annat säga än att 80-talet var ett otroligt roligt och galet årtionde. Mahnahmahnah…..


Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar