onsdag 19 augusti 2009

"Ettagluttare"

Förväntningarna som jag hade som ”ettagluttare” i början av 70-talet är säkert samma förväntningar som dagens ”ettagluttare” känner inför morgondagens skolstart.
Skolväskan, min var röd med vita kanter, är inhandlad och pennskrinet med pennor och sudd ligger i väskan och bara väntar på att få användas. Snart börjar skolan för många vetgiriga "ettagluttare".

Om förväntningarna och pirret i magen är samma idag som förr så är det helt andra ”ettagluttare” som kommer till skolan imorgon på uppropet. Deras ”ryggsäckar” är fyllda med andra kunskaper än de jag hade i min ”ryggsäck" i början på 70-talet.
Och det är här utmaningen är för lärarna att ta tillvara på elevernas olika ”ryggsäckar”.

Ett utdrag ur boken Ettagluttare:
"Ettor är små kryp med benen i kors" säger Roberta. Hon har berättat massor av hemska saker om skolan. Man måste äta upp all mat på tjugo minuter. Man måste ha mockasiner och tala högt. Man måste snyta sig själv. Om man behöver gå på toaletten ska man räcka upp en hand. "Går det över då?" frågade jag Roberta. Hon bara stönade.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar