lördag 26 december 2009

Dra dit pepparn växer...

Jaaaa, Tomten visste vad jag ville ha!
Jag önskade mig en pepparkvarn och inte vilken pepparkvarn som helst utan Peugeot pepparkvarn. Nu står pepparkvarnen i köket och ”tuppar sig” väl medveten om sin status.
Jag har länge önskat mig Peugeot pepparkvarn men priset har gjort att jag sansat mig men Tomten infriade min önskan år.

Vad gör den så speciell jämfört med andra pepparkvarnar?
Peugeot har sedan 1875 tillverkat de finaste kryddkvarnarna i branschen. Vill du ha högsta kvalitét bör du välja en Peugeot.
Det bokträ som använs i Peugeots kvarnar har växt, torkat samt formats i Frankrike. Det patenterade och antirostbehandlade malverket i pepparkvarnen är designat för att först knäcka pepparkornen sedan övergå till den finare malningsprocessen.

Den här pepparkvarnen har ett klassiskt utseende med det lilla extra i form av sin högblanka svartlackerade kropp. Kvarnen har steglös inställning som du enkelt ändrar genom att vrida malmekanismen i botten av kvarnen till önskat läge. Pepparkvarnen har en malmekanism bestående av två rader tänder och Peugeot-mekanismen har livstidsgaranti.

Test på olika pepparkvarnar.

Dra dit pepparn växer
Uttrycket "Dra dit pepparn växer!" finns i flera europeiska språk sedan åtminstone 1700-talet. Dit man ska dra är förstås någonstans långt bort. Ursprungligen syftade det på cayennepeppar och dess hemland Guyana i Sydamerika, känt för sitt obehagliga klimat. När någon på tal om sin tur liksom ångrar sig och tillägger "Peppar, peppar..." är den magiska innebörden att man strör avskräckande kryddor på sin lycka så att den inte ska locka de onda makter som kan finnas i närheten.

Lyssna på Black Ingvars youtubeklipp:
Du kan dra dit pepparn växer.


Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar