måndag 14 december 2009

Trådlös julgransbelysning åt folket

Vem har inte svurit över en hoptrasslad julgransbelysning.
Så här går det till varenda jul när belysningen ska upp i gran:
När jag tar fram trasselhärvan som ligger nerpackad (nedkastad) i en kartong på vinden tycker jag nästan trasselhärvan ler åt mig lite elakt. När jag fått ordning på trasselhärvan och den blivit till en lång tråd med lampor så kommer nästa mickliga moment, belysningen ska upp i gran. Jag ser igen hur belysningen småler med ett riktigt varggrin som säger: Ha, ha hur ska du göra i år då?

Efter ha prova olika metoder så slutar det alltid med att jag lyfter hela julgranen med julgransfot och allt för att sladdarna att räcka till uttaget.
Varför finns det inte en bruksanvisning på hur man bäst sätter i julgransbelysning?

Men hämnden är ljuv min "kära" julgransbelysning...efter den här julen så åker du kanske ut och ersätts av trådlös julgransbelysning. Ha, ha!

Trådlös julgransbelysning
Det finns faktiskt trådlös julgransbelysning.
Det finns en hel del webbsidor som säljer trådlös julgransbelysning som styrs med fjärrkontroll.
Tänk att slippa alla dessa trådar som alltid trasslar till sig.
Gå till helgbutiken.

Historik om julgransbelysningen
Tidig julgransbelysning bestod av ljus som limmades på trädgrenarna med hjälp av smält vax. Det var först 1890 som man använde ljushållare till sin julgransbelysning. 1882 tändes den första julgranen med elektrisk julgransbelysning. Det var Edward Johnson som tände den första julgranen i New York med 80 julgransljus. Samma Edward Johnson skapade den första massproducerade julgransbelysningen 1890.

Att sätta upp julgransbelysning ska tydligen vara den tredje mest stressframkallande situationen under ett förhållande.

Historiken är hämtat från webbsidan: Jul i Sverige

Titta på Bertils juletips om julgranen.


Länk till Bertils Juletips - Julgranen

Over and out L8

1 kommentar: