torsdag 14 januari 2010

Jetlagg

I slutet av januari åker jag och Teknik-Tomas till Malaysia i tre veckor. Ljuvligt!
Resan dit är lång men väl där glömmer man den långa restiden men jetlaggen kommer man inte ifrån. Den håller i sig ett par par dagar.
Malaysia ligger 6 timmar framåt så man ”tappar” sex timmar rent tidsmässigt men även kroppsligt enligt kroppsklockan.

Kroppsklockan är designad för en regelbunden rytm av dagsljus och mörker, när kroppsklockan kommer i otakt känner den av dagsljus och mörker "fel" tid i en ny tidszon. Symptomen av jetlagg fortsätter i några dagar eftersom den interna kroppsklockan sakta anpassar sig till den nya tidszonen.

Kan man på något sätt lura sin kroppsklocka då?
Enligt Jetlag calculator kan man fortare anpassa sin kroppsklocka genom att följa ett noggrant tidsinställda program av ljus och mörker vid de tidpunkter kroppsklockan är mest känsliga så att du snabbt kan återställa den till den nya tidszonen. Istället för att ta en vecka eller mer för att anpassa sig till en interkontinental resa, kan du bli helt anpassad till den nya tidszonen på bara en eller två dagar.

Jag testade jetlag calculator och fick följande tips:
Dag 1, undvik ljus från 05:00 till 10:00 sedan byter du till dagsljus till 13:00.
Dag 2, undvik ljus från 02:00 till 07:00 sedan byter du till dagsljus till 10:00.

Jaha, jag får kanske testa på tipset i Malaysia eller så gör jag som Skalman och går efter min mat- och sovklocka.
Over and out L8

1 kommentar:

  1. Hahahaha......väl på plats tycker jag verkligen du ska nyttja Skalmans "principer"......Äta...Sova....Sola...Äta...Sova....Sola.....Osv!!!!!!!

    SvaraRadera