onsdag 6 januari 2010

Kan brandvarnare falsklarma?!

När vi kom hem i natt så tjöt brandvarnaren på övervåningen!
Hur länge den hade tjutit har jag ingen aning om eller vad som fick den att falsklarma.
De enda jag kunde göra var att plocka ur batteriet för att få slut på tjutandet. Jag provade att sätta tillbaka batteriet men då började det tjuta igen.
Idag googlade jag om brandvaranare och hittade flera sajter där många hade haft samma problem med att deras brandvarnare falsklarmade.
Hmm, orsaken till att vår brandvarnare tjöt kan ju bero på att den har gjort sitt eller att den helt enkelt fick "tuppjuck", så nu ska jag snarast köpa en ny brandvarnare till övervåningen.

Goda råd om brandvarnare
- Sätt alltid brandvarnaren i taket, mitt i rummet.
- Du som bor i villa bör ha minst en brandvarnare per våning.
- Kontrollera brandvarnaren var tredje månad genom att trycka på testknappen.
- Gamla brandvarnare är ofta dåliga. Kasta dem som är över tio år
- Var förberedd om det börjar brinna.

Läs mer om brandvarnare på brandskyddsföreningens webbsida.

Kolla på musikvideon Brandvarnare med Smaklösa.



Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar