torsdag 4 mars 2010

Orange kuvert – har du koll

Idag landade det orange kuvertet i brevlådan med information om min framtida pension.

I det orange kuvertet som den nya Pensionsmyndigheten skickar ut anges hur mycket pengar som kommit in till just ”mitt” allmänna pensionkonto under året och hur kapitalet utvecklats. Jag kan också se hur det gått för fonderna på mitt premiepensionskonto.
Det är alltså en prognos på hur mycket pengar jag kan vänta mig när jag blir pensionär.

Tycker du att det är svårt att förstå innehållet i ditt orange kuvert?
Titta då på filmen från Pensionsmyndigheten. Se filmen.



Undra varför kuvertet är orange?
Så här står det i wikipedia om färgen orange.
Orange är en färg som avviker från de flesta av naturens färger och som därför fungerar bra som signalfärg. Det svenska statliga verket Televerkets arbetsfordon var orangefärgade för att synas tydligt i trafiken. Standardiseringskommissionen har bestämt att en viss nyans av orange i Sverige ska brukas vid transport, exempelvis på truckar och löpkranar.

Namnet orange kommer av det engelska ordet för apelsin, orange. Det äldre svenska namnet på färgen är brandgul.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar