måndag 8 mars 2010

USB-minnet släng dig i väggen

Dropbox är programmet som gör USB-minnet omodernt. I stället för att själv flytta filer kan du låta datorn göra jobbet. Det som krävs är internet - och programmet Dropbox. Dropbox är en tjänst och ett program för att synka filer, dela filer och skapa backup.
Filerna ligger online och som användare får du tillgång till plats på en serverdator hos Dropbox. Dina filer går alltså att nå från en valfri internetuppkopplad dator.


Bloggaren Ugglemamman skriver så här på sin blogg om dropbox:
”Den funktion jag har allra mest nytta av är att jag numera har en dropboxmapp på hemmadatorn och en på jobbdatorn. Om datorn är offline funkar de precis som vilken annan mapp som helst, men det smarta i kråksången är att så snart datorn är online så kollar den mot min dropboxmapp på nätet och synkar filerna så att den nyaste versionen finns på bägge ställena. Eftersom bägge datorerna gör likadant så innebär det att Dropbox ser till att jag har den senaste versionen på alla tre ställena. Inget mer ladda ner, ladda upp och hålla reda på versioner.

Dropbox har flera andra smarta funktioner. Det går att dela en mapp med en vän eller kollega, och i så fall får vi bägge den mest aktuella filen på vår dator. Det är också superlätt att publicera ett enkelt bildgalleri på nätet. Sedan är det bara att skicka länken till den jag vill visa mina bilder för.”


Se Ugglemammans youtubeklipp hur Dropbox fungerar.




Läs mer om Dropbox i en artikel på idg.se .

Ja, som sagt...USB släng dig i väggen!!

Over and out L8

1 kommentar: