torsdag 29 april 2010

Bye, bye Bali

Den sista dagen på ön Trawangan besökte Anne och jag skolan på ön.
Det var ett intressant besök. Vi fick först gå in i lärarrummet där vi blev presenterade för lärarna och rektorn. Men Anne och jag trodde vi hade kommit till en militärjunta-samling...de manliga lärarna bar uniform.
Kanske något för Sverige ; )

Det var en lärare som kunde engelska så han fick vara vår tolk under besöket.
Rektorn och hans lärare sa att de var intresserade av att få besök av en engelska lärare som kan ha engelska. Någon som vill åka?

I försäljningsstånden på skolan kunde eleverna inhandla lunch eller något att äta när det var rast. Här gick det utmärkt att köpa godis inga "pekpinnar" här inte!! Vi besökte det här klassrummet när de hade matematik.


Tillbaka till Bali
I tisdags tog vi en speedboat från Trawangan tillbaka till Bali. Vi bodde i Kuta den sista natten och var där hela onsdagen. Till Kuta kommer många för att surfa för här är det hyfsat stora vågor som rullar in mot stranden.

Vi hoppade surfingen och istället shoppade vi och så var vi med om en lite udda upplevelse. Vi tog nämligen ett fish spa.

Fish spa
I ett fish spa stoppar man ner fossingarna i ett stort kar fullt med fiskar som äter upp de döda hudcellerna på fötterna och underbenen. Fiskarten heter Garra Rufa. Det var en väldigt märklig och lite läskig känsla att ha ett helt stim med fiskar som åt på ens fötter och underben. Först tittade jag inte ner på de ”tuggande” fiskarna som glupskt åt på mig. Men efter en stund tog jag mod till mig och kollade. Det såg ut som jag hade ett par svarta stövlar på mig i vattnet.
Våra fötter och underben blev sååå lena och mjuka efteråt.
På bilden nedan är det Teknik-Tomas och Lalla som tar ett fish spa.
Vi fick också vara med om en hinduisk begravningsceremoni som de hade nere på stranden. De var otroligt många människor med på ceremonin.

Men nu är reseäventyret slut för den här gången. Nu dröjer det nog ett tag till nästa resa.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar