torsdag 17 juni 2010

Inspirerande föreläsare Jörgen Oom

Idag lyssnade jag på en inspirerande föreläsare, Jörgen Oom.
Jörgen föreläste om vikten att våga och vara modig.
Vi måste våga lämna vår trygghetszon för annars blir vi "nedknarkade" på trygghet.

Så här presenterar Jörgen sina erfarenheter på hans hemsida:
Jag är i grunden legitimerad psykolog, med specialinriktning inom området kommunikation och attitydspåverkan. Jag har fokuserat alltmer på just attitydfrågor ända sedan jag på 80-talet arbetade i organisationen Framtidsfolket ihop med Jan Carlzon och Astrid Lindgren.
Jag har även jobbat ihop med flera olympiska guldmedaljörer, Wimbledonvinnare och elitserielag i ishockey och fotboll.
Målet med detta arbete var hela tiden att skapa topprestationer genom att utveckla motivationen.

Gå till hemsidan.

Lejon eller gazell? Här nedan är ett uttryck som Jörgen presenterade.












Varje morgon i Afrika vaknar en gazell upp.
Den vet att den måste springa fortare än det snabbaste lejonet – annars
kommer den att dödas.

Varje morgon i Afrika vaknar också ett lejon upp.
Det vet att det måste springa fortare än den långsammaste gazellen – annars
kommer det att svälta ihjäl.

Så det spelar ingen roll om man är lejon eller gazell … :

… för när solen går upp, är det bäst att man springer !

Titta på youtubeklipp med Jörgen Oom.




Jörgen menar att det är bättre om vi lär oss att säga:
Skaffa dig en bra dag istället för Ha en bra dag.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar