torsdag 8 juli 2010

Adda sina elever på Facebook eller inte?

Det är en fråga som lärare som använder Facebook behöver fundera över förr eller senare.
Ska jag som lärare välja att adda eller inte adda vänförfrågningar från nuvarande elever eller f d elever?

Här nedan har jag förslag på hur du som lärare kan göra ifall du vill adda dina elever.

Skapa grupper i Facebook
Johan Lindwert har lagt ut en bra film på TOD(Teacherondemand).
I filmen lär du dig hur du kan som lärare kan skapa grupper för att vara vän med dina elever och sedan välja vad de ska kunna se och läsa. Se filmen.




Eller skapa två Facebook-konton
Man kan också ha två Facebook-konton, ett privat och en lärarprofil. Om man vill kan man hålla lärarprofilen helt öppen för alla så att eleverna kan ta del av det man skriver utan att behöva lägga till en som vän.

Hur många använder Facebook?
På Simon Sundéns blogg joinsimon finns utförlig statistik över Facebook-användare.
Här nedan är några statistiska uppgifter från hans blogg.

Unika besökare:











Ökningen av Facebook i Sverige – 1,2 miljoner nya medlemmar på 10 månader!













Over and out L8

5 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur hårt det kontrolleras, men att ha två konton på Facebook oavsett ändamål strider mot deras bestämmelser. Se länk http://www.facebook.com/help/?page=721&hloc=sv_SE#!/help/?page=173&hloc=sv_SE
    Annars är det en bra idé med lärarkonto för man vill ju vara privat också. Jag väljer att inte adda elever på min Facebook just av skälet att jag vill kunna vara privat.

    SvaraRadera
  2. Hmm, tack för infon...har inte läst det finstilta tydligen ; )

    SvaraRadera
  3. Jag har valt att inte vara vän med mina nuvarande elever på facebook. Däremot är jag vän med en hel drös föredetta elever :-)

    De elever som skickar en vänförfrågan till mig brukar jag skicka ett meddelande till där det såt ratt jag inte är vän med mina elever och det fungerar bra, ingen har ifrågasatt det. Är man bara tydlig så är sådana saker inget problem.

    Det jag skriver på facebook gör jag som privatperson och inte som lärare, därför är jag inte vän med mina elever.

    SvaraRadera
  4. hej, tack för tipset! jag vill också vara vän med mina elever, och har länge funderat hur jag löser det. nu vet jag :-]

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vi håller på projektarbete nu och lärarna vill använda skolkonto eller begränsa tillgång till sin konto för elever...
    Jag tycker själva att använda min Facebook's konto. Nu vet jag hur jag kan begränsa tillgång till min privatliv)
    Tackar!

    SvaraRadera