onsdag 28 juli 2010

Boston - Bostonterrier - Bostongurka

På fredag följer jag med Teknik-Tomas till Boston. Teknik-Tomas ska på kurs med jobbet och jag ska vara lyxhustru ; )
Jag har en hel del att fylla veckan med, sol och bad, sightseeing och shopping.
hotellet som vi ska bo på har jag tillgång till ett soldäck och hotellets 18- meters simbassäng, med öppningsbart tak. Det finns också ett gym samt en jacuzzi och en bastu.
Den enda tid som jag måste passa är när jag ska till Teknik-Tomas kurs och mingla efter varje kursdag men det ska jag väl hinna med.
Det kallar jag semester!


Fakta om Boston
Boston ligger i delstaten Massachusetts i USA. Invånarna i Boston kallas Bostonians.
Boston grundades av puritanska kolonisatörer 1630 på en halvö i Massachusetts Bay, och är därigenom en av de äldsta städerna i USA. Boston har blivit en av de kulturellt mest betydelsefulla städerna i USA.
Många av de stora händelserna under den Amerikanska revolutionen ägde rum i Boston, som var en stor hamnstad och centrum för tillverkningsindustri. I dag är staden ett centrum för högre utbildning och sjukvård. Dess ekonomi baseras på forskning, finans, och teknik—huvudsakligen bioteknik.
Info hämtad från wikipedia.

Varför heter det Bostonterrier och Bostongurka?
Bostonterrier anses härstamma från de korsningar mellan bulldog och terrier som användes vid hundhetsningar i Storbritannien på 1800-talet.
I hamnstaden Boston förekom ofta hundhetsning, och dit hade hetshundarna kommit med varufartyg från England. Man startade uppfödning i Boston på 1860-70-talen för att skapa en mindre och snabbare hund. Dessa hundar förädlades så småningom, och 1893 erkände Amerikanska kennelklubben rasen under namnet bostonterrier. Den blev på 1950-talet känd som ”skokrämshunden” långt utanför USA:s gränser när ett företag lanserade den som kännemärke på sina skokrämsburkar.
Info hämtad från wikipedia.

Tänk att Bostongurka kom till vare gurksnuttar.
Bostongurka är en svensk uppfinning som kom till 1951 då Herbert Felix, dåvarande chef för AB Felix, ville ta vara på gurksnuttar i produktionen. Den nya gurkmixen var tänkt att användas till snabbmat, en tanke han fick efter en resa till USA. Efter att företaget haft en intern namntävling kom Herbert Felix sekreterare med det vinnande förslaget - Bostongurka.
Info hämtad från wikipedia.

Jag hoppas att jag kan blogga lite från Boston.

Over and out L8

1 kommentar:

  1. Jag är inte ett dugg avundsjuk...den här gången HELLER ;)

    SvaraRadera