söndag 12 december 2010

Skapa släktträd online

Under 1997 började jag med att göra ett släktträd på ett ritpapper med tillhörande ansedel. Jag hann en bra bit och ringde och intervjuade min fars moster, Ella, för att få lite berättat för mig.
Ella född 1913 hade massor att berätta och jag skrev så att pennan glödde.
Ella var ju syster till min farmor och de var sammanlagt 10 syskon, 5 pojkar och 5 flickor.

Ella berättade en märklig historia om sina två bröder Karl och Nils
Hennes bror Karl fick en hjärtattack när han satt och spelade kort med några vänner. Den gången hade Karl turen att det var en läkare med runt spelbordet som fick igång Karls hjärta igen.
Efter några dagar på sjukhus var Karl hemma igen.
En kväll skulle Karl iväg och spela kort igen men hustrun Siv bad honom stanna hemma.
Men Karl hörsammade inte hustruns vädjan utan åkte iväg och spelade kort.

Den kvällen avled Karl i en hjärtattack vid spelbordet.
Men historien är inte slut i och med det.
När brodern Nils var på väg till sin bror Karls begravning krockade Nils med en ambulans och avled.

Nils avled endast 10 dagar efter sin bror Karls bortgång.
Men historien är inte slut i och med det.
I ambulansen som Nils krockade med fanns ett nyfött barn som skulle till sjukhuset för att byta blod. Det nyfödd barnet klarade sig och överlevde.


Trots att det var intressant att luska ut saker och ting om min släkt så kom något annat emellan och mitt släktträd blev liggandes.

Men nu tänker jag göra ett nytt försök och passar då även på att göra mitt analoga släktträd digitalt.

Jag har använt mig av gratistjänsten familjeband.se.
Med familjeband.se kan du enkelt skapa ett släktträd online.
De stora fördelarna med ett släktträd online är att många personer kan vara inblandade samtidigt och "bygga" släktträdet eller så kan du bara dela med dig av det du skapat till nära och kära via mejl.

Spel och dobbel
Spel och dobbel finns tydligen i blodet på min fars sida. Min fars morbror, Karl, var en inbiten kortspelare och dog ju vid spelbordet. Min fars bror Åke, min farbror, blev svenskmästare i poker 1982. Det som är helt suverän med digital teknik är att jag hittade en artikel i Norrköpings Tidningars arkiv om min farbror Åke "Vildsvensken" Karlsson som levde på spel och skrot. Läs artikeln.

Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar