lördag 18 februari 2012

QR-kod - digitalt möter analogt

Har du skannat in en QR kod med din mobil eller iPad någon gång?
Jag har använt mig av några QR koder när jag varit på mässor och från annonser i tidningar.

Vad är QR kod?
En QR kod fungerar som en streckkod. QR är en förkortning av Quick Response. För att du ska kunna använda QR koden behöver du ladda ner en app till din mobil som kan läsa av QR koden. Jag har laddat ner gratisappen QR reader for iPhone men det finns många olika att välja på. När du ska läsa av en QR kod startar du appen som du har laddat ner och så skannar appen av koden och du kommer till den information som QR koden är kopplad till.

Läs mer om OR kod på Wikipedia.

Analogt och digitalt mötts med QR koder
QR-koder kan vara användbara vid de tillfällen när eleverna inte arbetar genom datorerna utan med analogt material. Om man i detta material vill hänvisa till en webbsida skulle du kunna lägga in en QR-kod istället för en webbadress och eleverna kan genom sin mobil enkelt nå sidan utan att behöva använda en dator
Info hämtat från
I'm all for IT.

Här är två QR koder som jag skapat, lätt som en plätt!
Den här QR koden är till just den här bloggen som du nu läser. Koden har jag även lagt upp till höger här på min blogg. Jag kan klistra in "kod-bilden" i vilket dokument jag önskar där t ex användaren inte behöver använda dator för att komma till min blogg utan kan enkelt skanna av QR koden med mobilen. 
Den här QR koden är till mitt visitkort. QR-koder behöver inte bara vara kopplad till webbsidor utan kan även innehålla kontaktuppgifter som t ex ett visitkort eller ett textmeddelande. Jag använde mig av tjänsten gogr.me och där valde jag VCard för att göra mitt visitkort med en QR kod. Tjänsten
 
 
Här har jag gjort en QR kod till Youtubeklippet Använda och skapa QR koder.
Over and out L8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar