torsdag 14 mars 2013

Lyssna på ljudböcker från elib på iPhone

Jag har i ett tidigare blogginlägg berätta om att jag lånar e-böcker via elib till iPaden.
Jag tycker även att det är omväxlande att lyssna på ljudböcker. Men att låna ljudböcker via iPhonen eller iPaden funkar inte utan det krävs en dator som du gör lånet på.
Tidigare kunde du låna ljudböcker genom att använda appen Puffin och "låtsas" att iPhonen eller iPaden var en dator genom att ändra i inställningarna i appen. Men det "säkerhetshålet" har elib satt stopp för nu så för att kunna låna gratis ljudböcker på elib.se och sedan lyssna till ljudboken på din iPhonen kan du göra så här:

1. Det behövs först och främst ett lånekort från bibliotoket.
2. På en dator går du till webbsidan elib, gå till Välj bibliotek (välj din stad där du har ett lånekort)
och klicka på knappen [Gå direkt]

3. Klicka på Startsida ljudböcker och välj sedan en ljudbok som du vill låna.
4. En ny sida öppnas som beskriver innehållet i boken, klicka på knappen [Lyssna på boken] längst ner på sidan.
5. Nu öppnas en ny sida där du ska skriva in ditt lånekortsnummer samt en två förvrängda ord som syns.
6. Nu öppnas sidan med den ljudbok du har lånat, klicka på länken "Klicka här för att öppna ljudboken i elibs ljudspelare". När spelaren sätter igång så klickar du på pausknappen och går ur webbsidan.
7. Ta nu din iPhone eller iPad och öppna appen Puffin. I appen går du till webbsidan elib.se - Välj bibliotek(välj din stad) och klicka på knappen [Gå direkt].
8. På sidan som öppnas går du till vänstermenyn, väljer Mina ljudböcker och loggar in med lånekortsnumret. Nu startar ljudspelaren och du kan lyssna på din ljudbok.

2 kommentarer:

  1. Oh,jag blev så glad när jag såg detta och tänkte, äntligen. Men det fungerade inte:( undrar om jag gör ngt fel?

    SvaraRadera
  2. Funkar jättebra för mig!

    SvaraRadera